EUROPEAN
COUNCIL
ON FOREIGN
RELATIONS
ecfr.eu

SISATVNV
A0S £

WHAT DOES
THE GULF THINK
ABOUT THE ARAB

AWAKENING?

By virtue of their confined political
environments, the countries of the Arabian
Peninsula and their most important neighbours
often remain impenetrable to domestic and
foreign observers. And yet, the evolving politics
of Peninsula countries, their relationship to
one another and to the wider region, pose
some of the most significant and unanswered
questions for the changing geopolitics of the
Middle East. Gulf politics are entering the
most unpredictable and volatile era since their
establishment.

Understanding these new trends as they
unfold will be critical if Europeans and other
international actors intend to rely on the Gulf
states as financial and political partners in the
region. In the coming decade, the Gulf states
will be irrevocably caught between aging,
archaic governing models and new political and
social forces beyond their control. In bringing
together commentary and analysis from those
observing these countries from inside and out,
this series sheds light on key political debates
and developments in the Gulf that have wider
resonance for the region and the world.

Introduction by Fatima Ayub
e

This first issue of Gulf Analysis seeks to illuminate how the
citizens and governments of the Gulf are interpreting and
responding to the political upheavals of the Arab Awakening,
which is often seen either as a moment of democratic
transformation or of Islamist supremacy in the region. The
Arab Awakening has refocused attention on a region in which
international interest was declining. But if the fumbling
Western diplomatic responses to the dramatic breakdown of
Syria and lacklustre political engagement with the recurrent
Middle East peace process are any indication, there is still
little appetite for anything beyond a commercial engagement
with a region that seems to produce nothing more than
extremism, oil, and upheaval.

Though the Gulf is perhaps “too rich to revolt”, it has
not proved immune to the contagion of political unrest.
Accordingly, it is increasingly important to understand the
fate that awaits the wider Gulf, encompassing Bahrain, Iran,
Iraq, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia, the United Arab
Emirates (UAE), and Yemen. The strategic importance of the
wider Gulf region is partly to do with political geography and
partly to do with its volumes of energy trade and sovereign
wealth funds — a fifth of all global trade in both petroleum
and liquefied natural gas transits through the tiny waterways
of the Straits of Hormuz. The stability and reliability of the
Gulf states, in particular of Saudi Arabia, is critical to that end.
This concern, coupled with perennial anxiety over how to



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

N ECFR

limit Iran’s regional power, also means that the Gulf is now
home to some of the world’s leading arms purchasers. In
2010 and 2011, Gulf states effected some of the of largest
arms transfers in history, buying tens of billions of dollars in
weaponry as part of the ongoing pas de deux of maintaining
an American security umbrella. The Gulf Cooperation
Council (GCC) also has a close relationship with the EU: the
GCC imports more from the EU than anywhere else and is
the fifth-largest destination for the EU’s exports. And Gulf
states are also seeking to recalibrate their influence in the
wider Arab world and the Far East through aid, commerce,
and investment.

The Gulf is also expanding its soft power. Saudi Arabia, for
example, has long cultivated alliances and loyalty through
its funding of traditional media to propagate its reading of
Islamic orthodoxy: just as in the 1980s it bought the loyalty
of wartime proxies in Afghanistan, so today it funnels
charitable donations to Syria and worldwide through
religious institutions. Countries such as the United Arab
Emirates, Bahrain, and Qatar have sought to burnish an
image as savvy, modern, globalised states, sponsoring major
international conferences and sporting events, making large
global investments and employing hundreds of thousands of
Western expatriates.

However, despite this increasingly global reach, political life
and discourse remains opaque and inaccessible — largely the
realm of an established elite — and governments have long
seemed able to manage and quell dissent. Any move towards
reform or political openness in the past came from top-
down initiatives rather than from citizen demand. Although
grievances proliferated about political disenfranchisement,
corruption, and state abuse among a disproportionally young,
literate, and informed population — in short, the drivers of
the revolutions elsewhere in the Arab world — Gulf rulers
seem keenly aware that responding to organized, citizen-led
calls for change would set a dangerous precedent.

Given this profound discomfort with participatory politics,
Gulf responses to the Awakening abroad have either been an
exercise in political opportunism or damage limitation. The
unexpected outbreak of revolutionary protests in Tunisia and
Egypt left Gulf states unable to do much more than watch
and wait warily. Most were reluctant to see Hosni Mubarak
g0, and the timely support of the Arab League for the military
ouster of Muammar Gaddafi, too, was mainly predicated on
general Gulf antipathy to the late dictator. In time, Qatar
and the UAE would move to extend billions of dollars in
foreign aid and private investments in Tunisia, Libya, and
Egypt, but serious questions remain about delivery on those
commitments, especially those from Saudi Arabia. The Gulf
has also moved to insulate Jordan from the tremors of political
unrest, promising aid and closer political co-operation. First
unsure of how to respond to Syria’s uprising, the Gulf has now
committed itself to supporting the violent downfall of Bashar
al-Assad. But amidst the scramble to reorient their foreign
policy, the Gulf states have overlooked the significance of the
political moment for their own citizens.

Though Yemen had a managed revolution and Bahrain a
stifled one, there are no imminent threats to the power
of current Gulf governments. But at the same time, the
Arab Awakening has created uncertain new dynamics in
relationship between the citizen and the state that should
not encourage a view that politics-as-usual will prevail in
the Gulf. Certainly the narrative to which the peninsula’s
monarchies adhere is that their rulerships — by virtue of their
tribal roots and historical authenticity — retain a pedigree of
legitimacy that the fallen Arab republics never had. But in
investigating political debates about domestic and regional
events in the aftermath of the Arab Awakening, the articles
in this first issue of Gulf Analysis — addressing Saudi Arabia,
Qatar, Kuwait, and Bahrain — offer a sharp corrective to this
narrative.

In responding to the Awakening either as a dangerous
moment of Islamist ascendancy, a sectarian provocation,
or an opportunity for gaining new strategic footholds, Gulf
governments are fundamentally misreading its implications
for themselves in two key ways. The first of these lies in
a failure to recognise how the political order of rentier
states is now profoundly, irreversibly challenged. The old
social contracts wherein patronage systems, flush with
resource wealth, buttressed loyalty to leaders are slowly
eroding. In their place is emerging a new awareness that
citizens are political actors rather than passive subjects.
The second critical misreading is suggested in the attitude
of Gulf states in thinking that current models of managing
dissent — through redistributing wealth, limiting outlets for
political participation, undertaking glacial-paced reforms,
or deploying conventional repression — remain a credible
substitute for engaging with political grievances.

Nowhere are these lessons more vividly brought to bear than
in Saudi Arabia, where Ahmed Al Omran describes how social
media has opened the only genuine platforms for citizen
awareness and debate that is beyond the reach of the state in
ways that explode the myth of social quiescence and apathy.
Though it remains difficult to gauge public opinion credibly
in a country with no visible political opposition, public
opinion polling, or civil society, the kingdom seems often out
of step with the views of its citizens towards the Awakening.
The looming question remains when and how citizens will
transform this newfound mobilisation into a more visible
and potent force for political change, the threat of which
the kingdom seems keenly aware. Recently the government
has sentenced leading human rights activists to lengthy jail
terms, sought to restrict access to popular communications
and social media technology, and re-inflamed tensions with
its Shiite minority — a community long disenfranchised and
which has been regularly protesting since 2011 — by arresting
a leading cleric and threatening him with execution.

A geopolitical heavyweight caught unawares by the upheavals
unfolding around and inside it, Saudi Arabia has either
retrenched itself along sectarian fault lines or fallen back on
policies that are meant to marginalise or buy off dissent at
home and retain its geopolitical influence in a region where



democratically elected Islamists are politically ascendant. In
response to the conflict in Syria — the region’s most tragic
— Saudi Arabia has reverted to backing proxy groups with
funds and arms to exert influence in a post-Alawite, post-
Assad Syria that was for so long an ally of its especial nemesis,
Iran. Still the most prominent Arab donor, Saudi Arabia
has only partially delivered on billions of dollars in financial
commitments to neighbouring countries, again underscoring
ambivalence and uncertainty of response to the Muslim
Brotherhood’s political successes in the broader region.

Next door, the as-yet untroubled kingdom of Qatar, seeing
an opening to cultivate influence with new emerging powers
in the region, is building a global profile as a political and
financial leader. David Roberts discusses how Qatar’s
ambitious regional role has developed with no reference
point other than the personal vision of its ruler. The only
country in the Gulf that has avoided any domestic upheaval,
possessed of a tiny, wealthy citizenry and massive resources,
Qatar is seeking to diversify its partnerships among post-
transition countries so as to step out of the shadow of its
giant neighbour, Saudi Arabia. With still-nascent state
institutions, Qatar’s ability to sustain its present policies is
uncertain. Though Qatar is cast as an exception to the rule,
with no stirrings of domestic political discontent, this should
not give rise to complacency. Qatar has witnessed dramatic
changes to its demography, roughly doubling in size in the
last decade, and its own rich citizens comprise only a tiny
fraction of the population. It is expected to add as much as a
million people to its population of two million as it imports
an even larger labour force to host the 2022 World Cup.
Accommodating these dramatic social changes is certain to
pose serious challenges in the coming years.

Qatar’s hyperactive foreign policy of the last two years has
also brought blowback, with popular opinion in the wider
region turning against aid and investment practices that
seem like little more than royalties for loyalties. Even Qatar’s
much-vaunted satellite network, Al Jazeera — once heralded
as a new model of Arab journalism and critical debate — has
witnessed a steady decline in viewership as the state-owned
network increasingly reflects the closeness of the Qatari
state to new Islamist governments. Its decision to lavish
diplomatic and financial support on the Syrian Muslim
Brotherhood exacerbates the rifts between already divided
opposition groups and widens the political fallout from the
civil war.

Kuwait and Bahrain represent the most openly fractious
countries covered in this issue. Mona Kareem investigates
how new Kuwaiti political movements, inspired by Egypt’s
revolution, found themselves stymied, with old sectarian
divisions deepened and new demands for political rights
undermined. Kuwait’s opposition parties boycotted the
December 2012 parliamentary election and the government
is steadily prosecuting more citizens for social media
activism and public criticism of the government. Though
the Kuwaiti ruling family appeared to flirt with democratic
concessions in 2011, the experience of neighbouring Bahrain

has polarised Kuwaiti society and emboldened the state to
discard any serious engagement with political reform.

Kuwait’s political crisis is acutely troubling. Once seen as
the most open and liberal of the Gulf monarchies, it too
is falling into the regional pattern of resisting citizen-led
demands for change and assuming that repressive measures
are an effective substitute for reform. Though protests
against government policies brought tens of thousands of
Kuwaitis into the street in late 2012, the state is unlikely to
take serious steps to address complaints around corruption
or the deprivation of civil rights for a large minority of
residents. Dozens of activists have been prosecuted and
imprisoned for criticising the emir, and in another move
that signals hardening government attitudes, Kuwait ended
a de facto moratorium on executions after six years, putting
three people to death in March 2013. For the moment, the
opposition is not escalating public pressure against the state,
but neither is there any indication that the government is
concerned with restoring a more open political climate.

The last of our essays examines the contentious case of
Bahrain, a countrywhere the majority of citizens who took part
in the 2011 uprising still view their political struggle as part
of the broader Awakening. Situated on a fault line between
Saudi Arabia and Iran, Bahrain remains deeply polarised but
not entirely paralysed. Justin Gengler argues that, despite
Bahrain’s ongoing political crisis and the attempt of its ruler
and neighbours to delegitimise popular demands for reform
by painting them as sectarian exceptionalism, new modes
of political co-operation and contestation have emerged
in the wake of the island kingdom’s stifled revolution in
2011. Though the government has undertaken policies to
naturalise non-Shiite nationals, gerrymandered electoral
districts, and mobilised a loyal “Sunnite” opposition, it has
perversely managed to mobilise new co-ordination across
groups with common grievances.

Prospects for ending the political standoff through a national
dialogue launched in February 2013 offer slim prospects for
a resolution, even if it were better managed. It is unlikely
that Bahrain’s Shiite majority and opposition movements
might be disposed to overlook the ongoing crackdown of the
last two years in this reconciliation effort. But the starkest
question is of how the monarchy, having inadvertently
fostered a fragile consensus between aggrieved Sunnite and
Shiite communities for greater political participation, can
credibly change course without fundamentally undermining
its own hold on power. Reliant on Saudi largesse for its own
financial stability, the Bahraini monarchy will ultimately
change course only following a signal from its patron.

Overall, the Gulf monarchies have no decisive means of
mitigating the irreversible rise of political criticism and
discontent in their own borders. Major drivers of oncoming
instability — namely the failure to diversify their economies
away from energy reliance and an inability to provide
employment to disproportionately young and growing
populations — are accelerating. The high oil prices of the



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

& ECFR

last decade have allowed Gulf states like Saudi Arabia, Qatar,
Bahrain, and the UAE to treble public spending the last five
years, but this period of abundant wealth is predicted to
taper off in the coming few years. In fact, at current rates
of domestic energy consumption, Saudi Arabia itself is
projected to become a net energy importer by 2030.

Over time, the super-rich Gulf states will find themselves
increasingly unable to spend their way out of crises at home
and abroad. In the short-term, governments continue to
deploy once-reliable methods of retaining authority and
marginalising dissent. But if Gulf states are alternately
seeking only to capitalise on the rise of new Islamist actors or
otherwise limiting their successes, they have fundamentally
misread the implications of the Arab Awakening for
themselves. Though it is in the longer-term interest of
governments to provide a bolder response and vision to
manage future instability, the archaic systems of power
and bureaucracy in the Gulf are failing to acknowledge or
confront their growing political and economic problems. All
indications suggest that Gulf politics are entering the most
unpredictable and volatile era since their establishment.

Fatima Ayub is a policy fellow in the Middle East and North
Africa programme at the European Council on Foreign
Relations. She has a background in political analysis,
research and advocacy with experience in Europe, the
Middle East, the United States and South Asia. She holds
an M.A. in International Studies from the Johns Hopkins
University’s School of Advanced International Studies.

Acknowledgements

I am indebted to a number of people without whom Gulf
Analysis could not have come to life. My first thanks are
to the authors for their contributions: Ahmed Al Omran,
Justin Gengler, Mona Kareem, and David Roberts. I am
also grateful for the sage advice and gracious input of time
and vision from a distinguished cadre of topical experts
and academics who helped shape this publication: Dr.
Christopher Davidson at Durham University, Dr. Olivier
Roy and Dr. Stéphane LaCroix at Sciences-Po, Drs. Kristian
Coates-Ulrichsen, Steffen Hertog, and Toby Matthieson
at the London School of Economics, Dr. Christian Koch at
the Gulf Research Center, Dr. Omar Al Shehabi at the Gulf
Centre for Development Studies, Dr. Peter Mandaville at
George Mason University, and Dr. Toby Jones at Rutgers
University. Within ECFR, Jacqueline Shoen and Hans
Kundnani have provided excellent editorial counsel and
Alexia Gouttebroze and Anthony Zielicki have masterfully
shepherded its presentation and release. ECFR also extends
its thanks to the Swedish and Norwegian governments for
their generous support for all the work of our Middle East
and North Africa programme.



Saudi Arabia: A new mobilisation

Ahmed Al Omran
I

Saudi Arabia’s politics have long been closed off to outside
observers, leading many to conclude that the country is
homogeneous and that as long as the government guarantees
a certain standard of living its citizens will quiescently
support its domestic and foreign policy. With the Arab
Awakening, that notion was destroyed forever, both inside
and outside the country.

While Saudi Arabia has not witnessed a mass protest
movement akin to those that ousted Zine el-Abidine Ben Ali
of Tunisia and later spread to Egypt, Libya, Yemen, Bahrain,
and Syria, the country’s newfound political dynamism is
most visible on social media networks, which remain the
primary vehicle for debate and dissent. Over the past two
years, the intensity and tenor of Saudi debates on Twitter and
Facebook have changed dramatically, with unprecedented
levels of new criticism directed at the government. With
more than four million active users out of a population of
28 million, Saudi Arabia has the largest Twittersphere in
the Middle East and the country comes second to Egypt for
Facebook usage.!

Watching Tunisia and Egypt

When the people of Tunisia took to the streets in late 2010
demanding the overthrow of President Ben Ali, the Saudi
government and state-controlled media reported events
warily as they unfolded in the North African country.
However, a divide between official and popular perceptions
of the uprising revealed itself on the eve of 14 January 2011,
when Ben Ali fled Tunisia for refuge in the Saudi coastal city
of Jeddah. The Saudi government defended its decision to
host him, claiming that Arab customs dictate that they offer
help to those who appeal for it. In a statement carried by the
state news agency, Saudi Foreign Minister Prince Saud al-
Faisal explained that this had been a long-time policy of the
country, adding that hosting Ben Ali was conditioned upon
his full disengagement from all political activities.?

But the government’s decision to welcome Ben Ali sparked
the ire of Saudi activists and bloggers. Exiled Saudi journalist
Ebtihal Mubarak tweeted that she felt “ashamed and angry my
country is sheltering the Tunisian dictator.”s Another activist,
Murtadha Almatawaah, noted the new social dynamics of
political debates emerging in the country: “Saudi people are
very upset [about the kingdom offering refuge to Ben Ali],

and what do Saudis do when they get upset? They turn to
Twitter, change their Facebook pictures, and discuss it with
their friends.”™

By the time Egyptians called for protests on 25 January 2011,
Saudis followed developments even more closely than those
in Tunisia, which had taken most by surprise. Not only is
Egypt geographically closer to Saudi Arabia, separated only
by the Red Sea, but it is also home to approximately 500,000
Saudis who reside there, in addition to being a favourite
tourist destination.

Yet, once again, the Saudi government proved itself out of
touch with public sentiment. At the height of the uprising,
King Abdullah bin Abdulaziz al-Saud phoned Egyptian
President Hosni Mubarak to express his support in the face
of the massive protests that began four days earlier. “No
Arab or Muslim can tolerate any meddling in the security
and stability of Arab and Muslim Egypt by those who
infiltrated the people in the name of freedom of expression,
exploiting it to inject their destructive hatred”, the official
Saudi Press Agency quoted King Abdullah as saying. “As they
condemn this, the Kingdom of Saudi Arabia and its people
and government declare it stands with all its resources with
the government of Egypt and its people.”

This response was in clear contrast to the many Saudis who
took to social media to voice their support for the Egyptian
people to end Mubarak’s 30-year reign. Measuring public
opinion in Saudi Arabia is difficult; there are no elections
or reliable polls, protests are illegal, and traditional media
is tightly controlled. Social media has thus become the only
open arena for Saudis of diverse backgrounds and ideological
inclinations to express their opinions on local and regional
affairs. Except for the majority of conservative Wahhabis
(who believe that rebellion against even unjust rulers is
forbidden in Islam), Saudi men and women on Twitter
and Facebook were near unanimous in their support of the
popular efforts to overthrow the Egyptian president.

When Mubarak stepped down on 11 February 2011, the
Saudi government unsurprisingly offered no recognition of
the pro-democracy uprising that deposed him. The electoral
successes of Islamic political parties in Tunisia and Egypt
have been a cause of concern for the Saudi government,
which has always viewed these movements with suspicion.
Unlike its smaller neighbour Qatar, which has offered full
support to these groups, Saudi Arabia has been markedly
distant. Though the kingdom has pledged financial aid to
Egypt, it has yet to deliver on its commitment. The Muslim
Brotherhood is the only clandestine, organised political force
in Saudi society and its rise to power in Egypt has pleased its
sympathisers across the Red Sea.

1 Khaled al-Ahmed, “Facebook users in Arab Countries”, Discover Digital Arabia,
September 2011, available at http://www.ddarabia.com/infograph/facebook-users-in-
arab-countries/.

2 “Saudi Arabia justifies its hosting of Ben Ali”, Al Jazeera, 20 January 2011, available at
http://www.aljazeera.net/news/pages/db2870bo-ac70-4ad6-926b-3ad5d6182d3c.

3 Ebtihal Mubarak, 2011. Tweet. @EbtihalMubarak. 15 January 2011. Available at
https://twitter.com/EbtihalMubarak/statuses/26069621140365314.

4 Murtadha Almtawaah, “A lesson from Tunisia”, SaudiAlchemist.com, 16 January 2011,
available at http://saudialchemist.org/2011/01/16/a-lesson-from-tunisia/.

5 “Saudi Ambassador to Cairo tells Okaz that the number of Saudis in Egypt is between
400,000-600,000”, Okaz, 30 January 2013, available at http://www.okaz.com.sa/
new/Issues/20130130/ PrinCon20130130568864.htm.

6 “Saudi king expresses support for Mubarak”, Reuters, 29 January 2011, available at
http://www.reuters.com/article/2011/01/29/egypt-saudi-idAFLDE70S08V20110129.



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

o ECFR

Starker sectarianism and doubt
over Bahrain and Syria

The Saudi view is more complex on Bahrain, where
protesters from the Shiite-majority population held large
street demonstrations demanding reform from the Sunni
al-Khalifa ruling family. While the Saudi government could
be expected to protect Bahrain’s monarchy, Saudi activists,
who strongly supported the uprisings in Tunisia, Egypt, and
Libya, were noticeably cautious in expressing support for the
uprising next door. The sectarian divide in Bahrain, as well
as the Saudi government’s conviction that Iran is backing
the protest movement, have contributed to a sense of
scepticism among many Saudis about the genuine objectives
of the uprising. So when the Saudi government decided to
send more than 1,000 troops to Bahrain very few spoke out
against it.

The evolution of Saudi views on Syria is also more
complicated. While the kingdom’s staunch support for the
Syrian rebels is now taken for granted, this has not always
been the case. When Syrian protesters first took to the
streets in mid-March 2011, King Abdullah phoned President
Bashar al-Assad to express the “kingdom's support to Syria
in the face of conspiracies targeting its security and stability”,
according to Syria’s official SANA news agency.”

Saudi Arabia has had a long-standing policy of maintaining
the regional balance of power and its initial support
for the Assad government followed this line. But as the
Syrian government escalated its crackdown on the protest
movement, Saudi Arabia saw a chance to depose Assad,
who remains one of two major Arab allies of Saudi Arabia’s
regional nemesis, Iran. Not only did the Saudi government
openly condone protests against Assad in the fall of 2012, but
it also called for the arming of the Syrian rebels, especially as
the death toll rose, reaching the tens of thousands.® Recent
reports provide the strongest evidence yet that Saudi-bought
arms are now circulating among Syrian fighters.®

The citizens of Saudi Arabia have followed their government’s
lead in supporting the uprising in Syria, but with distinctly
different motivations. While some of that support is based
on a belief in freedom and justice, much of it is also rooted
in sectarianism. Saudi clerics regularly encourage their
followers to support the Syrian uprising against what they
describe as a brutal Alawite regime; as an offshoot of Shiite
Islam, Alawism is viewed by some Sunnite Muslims as
especially heretical. The Times of London published a story
in December 2012 about a Saudi judge who incited a number
of youth to join the fight against Assad, and local media

7 “Saudi king expresses support to Syrian president”, Xinhua News Agency, 29
March 2011, available at http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-
03/29/c_13802184.htm.

8 Martin Chulov and Matthew Weaver, “Saudi Arabia backs arming Syrian opposition”,
The Guardian, 24 February 2012, available at http://www.guardian.co.uk/
world/2012/feb/24/saudi-arabia-backs-arming-syrian-opposition.

9 “Croatia transit point for Syrian rebel arms: report”, Al Arabiya, 9 March 2013,
available at http://english.alarabiya.net/en/News/2013/03/09/Croatia-transit-point-
for-Syrian-rebel-arms-report-.html.

have written about several cases of Saudi fighters who were
killed in Syria over the past few months.*® Extremist clerics
broadcasting their views on religious channels are also
known to use sectarian language when speaking about the
uprising in Syria. Yet despite statements by a Saudi official
last year that the government would shut down channels that
“spread divisions”, the government has done nothing.

Saudis look inward for reform

In February 2011, various Saudi activists published three
major petitions calling for reform. The first of these petitions,
initiated by a group of young journalists and later known as
the “Feb. 23 Youth Petition”, was made public on the day of
King Abdullah’s return to Saudi Arabia after a three-month
trip abroad for medical treatment. The petition called for

“national reform, constitutional reform, national dialogue,
elections and female participation”, according to Mahmoud
Sabbagh, one of its signatories.

A few days later, more than 330 Saudi academics, activists,
and businessmen called for the establishment of a
“constitutional monarchy” in a second petition to the king
entitled, “National Declaration for Reform”.** The petition
also criticised the inefficiency of Saudi’s bureaucracy,
religious fanaticism, and a widening gap between state and
society, especially the youth. Notably, it warned the king that
a continuation of the status quo could lead to disastrous and
unacceptable consequences for Saudi Arabia.

The petition that attracted the most attention by far was
called, “Toward a State of Rights and Institutions”. Within
hours after it was published online, in February 2011, the
petition had been signed by thousands of Saudi citizens,
some of whom were nationally recognised, such as cleric
Salman al-Auda and long-time activist Mohammed Said
Tayeb. Among other points, the petition called for the
separation of the offices of the king and prime minister,
an elected parliament with full legislative powers, and the
release of political prisoners.

Tawfiq al-Saif, a Saudi political analyst and one of the
signatories, described this third petition as a “milestone in
the history of contemporary Saudi Arabia.” In an article that
he wrote on the first anniversary of its publication, al-Saif
explained why the third petition was especially significant.
First, he pointed out, it was adopted by a wide segment of
Muslim clerics who had opposed many previous calls for
reform. By signing this petition, al-Saif argued, these clerics

10 Hugh Tomilnson and Iman al-Qahtani, ““That judge incited our son to leave, to fight
Assad in Syria. Now he is dead™, The Times, 14 December 2012, available at http://
www.thetimes.co.uk/tto/news/world/middleeast/article3630719.ece.

11 Hassan Moustapha, “A letter from ‘the youth’ of Saudi Arabia to King Abdullah
bin Abdul Aziz”, Hassantalk.com, 24 March 2012, available at http://hasantalk.
com/?p=492.

12 A full translation of the petition can be found at http://saudijeans.org/2011/02/28/
saudi-reform-petitions/.

13 More information about this petition is available at http://saudijeans.
org/2011/02/28/saudi-reform-petitions. The Facebook page for this petition is
available at https://www.facebook.com/dawlaty.



have become “democracy advocates”, a label they had
rejected in the past. And second, more than 10,000 people
signed the petition, an unprecedented number suggesting
that the petition’s content resonated with a considerable
number of Saudi citizens.*4

The emergence of limited public protest

Various Facebook groups appeared in Saudi Arabia after
Mubarak’s fall calling for national demonstrations on a “Day
of Rage”, scheduled for 11 March 2011, echoing the “We Are
All Khaled Said” Facebook group in Egypt that galvanised
and organised the Egyptian protest movement. Given that
the originators of the “Day of Rage” groups were anonymous,
Saudi perceptions of the initiative ranged from scepticism to
anticipation.

The group’s efforts were enough to make the government
nervous. In the days leading up to 11 March, the Ministry of
Interior reiterated its ban on street protests: “Regulations in
the kingdom forbid categorically all sorts of demonstrations,
marches, and sit-ins, as they contradict Islamic sharia law
and the values and traditions of Saudi society”, a statement
released by the Saudi Interior Ministry said.> The Council of
Senior Ulema, the highest religious authority in the country,
also reasserted soon thereafter that “demonstrations are
forbidden in this country.”®

When the so-called Day of Rage finally arrived, very little
rage was actually seen in the streets, reminding many that
Saudi activism had yet to translate into real mobilisation.
One man, Khaled al-Johani, protested alone in Riyadh’s
Olaya Street in front of foreign media cameras only to be
arrested hours later. Otherwise, the streets of the kingdom
remained quiet, in large part thanks to the heavy presence
of security forces in major cities. Pictures circulated from
that day showing chains of police vehicles parked bumper to
bumper on both sides of one of the main streets in the capital.
More importantly, the effort to draw Saudi citizens into the
streets for protests on a national scale also reflected a level
of political naiveté. Whereas other Middle Eastern countries
have a tradition of political opposition, often originating in
colonial independence movements, the kingdom has no such
history. The country had its first ever local elections in 2005,
and political parties or civil society groups remain illegal.

The only protest movement in Saudi Arabia that took shape
during the Awakening, and that continues to sustain itself,
is led by the Shiite minority in the Eastern Province, who
voice grievances against longstanding marginalisation
and state discrimination. Protesters in Qatif first took to

14 Tawfiq al-Saif, “A year on: a statement on ‘Towards a State of Rights and
Institutions™, Al Maqgaal, 1 March 2012, available at http://www.almgaal.
com/?p=1928.

15 “Saudi Arabia imposes ban on all protests”, BBC News, 5 March 2011, available at
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12656744.

16 “Saudi clerics condemn protests and ‘deviant’ ideas”, Reuters, 6 March 2011,
available at http://www.reuters.com/article/2011/03/06/us-saudi-protests-clerics-
idUSTRE72510220110306.

the streets in February 2011 to call for the release of nine
prisoners detained for over a decade for allegedly targeting
US forces in a bombing in Khobar. Protesters later added
political reforms and an end to discrimination to the list
of their demands. The government reacted forcefully; the
ensuing security crackdown has left at least 15 people dead
and countless others imprisoned.?”

Some suggest that the movement of their co-religionists in
Bahrain inspired Saudi Shias to protest, whereas activists
in Qatif say that their motives predate the wave of Arab
uprisings. The rest of the Saudi population likely holds
views reflective of the government, which has used state-
controlled media to paint the movement in Qatif in sectarian
terms, calling the protesters “rioters” who serve a foreign
agenda. The Saudi government used the same justification to
send its troops to intervene in Bahrain, where the al-Khalifa
Sunnite dynasty was facing a challenge from its own Shiite
community — a majority in the island kingdom.

Despiteits ability to sustain itself so far, the protest movement
in the Eastern Province has failed to attract supporters from
other groups in the country even though they share some of
the same grievances. This can be explained by the long history
of mistrust between Sunnis and Shias, as well as government
action to stop any collaboration between Sunnite and Shiite
activists, explicitly warning the former that building an
alliance with the latter will not be tolerated. Jeddah-based
Sunnite activist, Waleed Abu al-Khair, for example, said that
government interrogators have told him to stay away from
Shiite issues and not express his support for them.

Spending its way out of revolution?

In a political terrain as constrained as Saudi Arabia’s, these
new lines of thinking, and the broader interest and support
they generate, mark fundamental shifts in citizen engagement.
Still, their appeals for reform seem to have fallen on deaf ears,
leaving many to wonder if social media and online petitions
are effective tactics. Instead of addressing the demands in
these petitions, or even acknowledging them, the government
has offered costly giveaways: in early 2011, King Abdullah
announced a series of benefits, including $10.7 billion in pay
raises, job creation, and loan forgiveness schemes.*

Saudi spending has not been confined to its own borders.
A report released by the International Monetary Fund in
September 2012 said that Saudi Arabia pledged $17.9 billion
in aid to the region between 2011 and 2012.* According to

17 Ahmed Al Omran, “Deaths Fuel Protest Movement in Restive Qatif”, RiyadhBureau.
com, 14 October 2012, available at http://riyadhbureau.com/blog/2012/10/qatif-
unrest.

18 “Saudi king announces new benefits”, Al Jazeera English, 23 February 2011, available
at http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/02/2011223105328424268.
html. See also Ulf Laessing, “Saudi king back home, orders $37 billion in handouts”,
Reuters, 23 February 2011, available at http://www.reuters.com/article/2011/02/23/
us-saudi-king-idUSTRE71M22V20110223.

19 IMF Country Report, “Saudi Arabia 2012 Article IV Consultation”, International
Monetary Fund, September 2012, available at http://www.imf.org/external/pubs/ft/
scr/2012/cr12271.pdf.



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

o ECFR

the report, the kingdom promised Egypt $4 billion, Bahrain
and Oman $5 billion, Yemen $3.6 billion, and Jordan $2.65
billion. The Saudi government also pledged $750 million to
Tunisia, $1.25 billion to Morocco, and $340 million to the
West Bank and Gaza. The IMF noted, however, that only
$3.7 billion of these pledges have been disbursed, again
underscoring Saudi Arabia’s wariness in extending support
to new powers in the region. At an economic summit of Arab
leaders in Riyadh in January 2012, Saudi Crown Prince
Salman bin Abdul Aziz called for a minimum 50 percent
increase in the capital of the Kuwait-based Arab Fund for
Economic and Social Development, a fund that lends money
for development projects around the Middle East.2° Still
comfortably flush with petrodollars, the Saudi government
reflects both a perennial desire to maintain stability through
aid spending and uneasiness about support to actors it
fundamentally dislikes.

Reform: too little, too slow?

In late September 2005, King Abdullah announced that
women would be given the right to vote and run in future
municipal elections. The king also said that women would
be appointed to the consultative Shura Council, a promise
he made good on when he selected 30 women to join the
council in January 2013. Still, Saudi activists say that the
country’s geriatric leaders are unable to keep up with their
aspirations. When the king announced the names of the
new Shura Council members, including the women, many
took to Twitter to demand an elected parliament, saying
that the current all-appointed council does not represent
them. In early March 2013, the kingdom also sentenced two
prominent human rights activists to ten years’ imprisonment
on charges of establishing an illegal organisation, but Saudi
activists and intellectuals widely criticised the trial and
verdict.>* Street protests might still be illegal, but they have
become a frequent occurrence, not just in the Shiite Eastern
Province, but also in the capital Riyadh and the conservative
Sunnite heartland of Qassim, where families of detainees
who have been arrested during the country’s anti-terrorism
campaign over the past decade have been demanding the
release of their loved ones.

For outside observers, it is sometimes easy to dismiss
many of the developments of the last two years. But for a
country that has long been politically stagnant, with a
seemingly complacent and apathetic population, these
changes indicate that Saudi Arabia’s youth, who comprise
60 percent of the population, have become mobilised. Many
of the factors that led to popular uprisings in other countries
exist in Saudi Arabia: a youth bulge, high unemployment,

20 “Saudi urges 50 pct rise in capital for Arab lender”, Reuters, 21 January
2013, available at http://www.reuters.com/article/2013/01/21/saudi-fund-
idUSL6NOAQE9QP20130121.

21 More information about the trial and charges are available at http://www.hrw.org/
news/2013/03/11/saudi-arabia-release-jailed-rights-activists. More information
about the reception and response to the verdicts is available at http://riyadhbureau.
com/blog/2013/3/acpra-sentence.

and a lack of freedoms and justice. The government has
so far managed the discontent with financial appeasement
and minor reforms. But these are temporary fixes, and
without meaningful political engagement from the state, the
demands of more politically engaged Saudis for reform of
the government could well become more ambitious.

Ahmed Al Omran is a Saudi journalist and blogger. His blog,
SaudiJeans, is one of the most well-known and long-running
blogs in the Middle East. His work has appeared in major
publications, including the New York Times, the Guardian
and Foreign Policy magazine. He has a master’s degree
from Columbia University’s Graduate School of Journalism
and worked for National Public Radio in Washington, DC.
His new project, RiyadhBureau.com, is a website that aims
to provide news, analysis, and commentary from Saudi
Arabia.



Qatar: domestic quietism,

elite adventurism

David Roberts
|

Only one country in the Arab world suffered no disturbances
during the Arab Awakening: Qatar. Several Facebook groups
were created with promised marches to the Emiri Diwan,
but when the time came, the car park designated as the
meeting point was empty, save for this author, curious to see
if any Qataris would turn up.! Further mooted gatherings,
apparent assassination attempts on the emir, and police
“crackdowns” on “Qataris” protesting were also fabrications
usually emanating from Syria or Iran.? Qataris themselves
remain mostly unmoved by the uprisings and by their own
country’s part therein.

The quietism of Qatari citizens stands in contrast to
the hyperactivity of Qatar as a state. Since the current
leadership in Qatar came to power in the early 1990s, Qatar
has inculcated itself into a range of conflicts as a mediator
(Darfur, Lebanon, Yemen), sought to boost relations with
antagonistic sets of actors (Iran and America; Israel and
Hamas), vastly expanded its network of embassies, and taken
a place at the top table of international relations by virtue of
its financial clout and its desire to project its influence in the
region.

Qatar’s untroubled social contract

There is no apparent link between the views of Qatari
citizens and their foreign policy. While Qatar’s foreign policy
is undertaken in the name of its people, there is no evidence
that they have ever demanded, suggested, intimated, or
wished for their country to be as prominent an international
player as it has become. Equally, their reaction to the
outcomes of Qatar’s foreign policy is largely muted.

The most common explanation offered for the apathy of
Qataris, even in the most revolutionary of times, is that
they are too rich to care. While rather dismissive, there is
logic to this idea. Out of a population of 1.9 million people,
Qataris account for fewer than 300,000.3 The gross domestic

1 “Facebook Page Calls for Removal of Qatar Emir”, Reuters, 24 February 2011,
available at http://www.reuters.com/article/2011/02/24/us-facebook-qatar-
idUSTRE71N36120110224. One of the Facebook groups can be found here: https://
www.facebook.com/revolution.in.qatar. See author’s brief report on the Facebook non-
protest: David B. Roberts, “News from Qatar Protest”, TheGulfBlog.com, 16 March
2011, availabl at http://thegulfblog.com/2011/03/16 /news-from-qatar-protest/.
“Report: Qatar's Emir Escapes Assassination Attempt”, Fars News Agency,

5 September 2011, available at http://english.farsnews.com/newstext.
php?nn=9006130212. “Qatar's Fake Protests: Round 2 (Including Online Smear
Campaign)”, DohaNews, available at http://dohanews.co/post/5894386800/ qatars-
fake-protests-round-2-including-online-smear.

Qatar’s non-citizen population is largely of South and Southeast Asian origin (roughly
24 percent Indian, 16 percent Nepali, 11 percent Filipino, 5 percent Bangladeshi,

5 percent Sri Lankan, and 4 percent Pakistani. Thirteen percent of its population

is comprised of non-Qatari Arabs, and another 7 percent of expatriates come from
Europe, the US, and elsewhere. See Christina Paschyn, “Anatomy of a Globalised
State”, Think, August 2012, available at http://dohanews.co/post/31451090442/
qatars-demographic-breakdown-a-glimpse-into.

N

[

product per capita was over $110,000 by the end of 2012,
serving to benefit the vast majority of Qatari citizens, though
they are outnumbered by expatriates by almost five to one.
Citizens pay no income tax, receive free basic services, and
are practically guaranteed employment and property.+
Under such circumstances it is little wonder that Qataris
themselves feel content and do not feel the need to protest,
and as yet the country faces no credible threat of political
instability from marginalised expatriates, most of whom
have only arrived in the country within the last decade.

Yet the quietism runs deeper. Historically speaking, Qatar
has played a minor role internationally. Relatively safe under
the auspices of the Ottomans and then the British, for much
of the first half of the twentieth century Qatari foreign policy
was technically conducted from London. Subsequently, upon
receiving independence from the United Kingdom in 1971,
Qatar fell into the Saudi Arabian orbit, contentedly following
Riyadh’s policy moves in the 1970s and 1980s in return for
implicit guarantees of protection from its big brother. This
relationship began to deteriorate substantially as a new
Qatari elite came to the fore in the late 1980s and early
1990s.5 Relations troughed in 1992 and 1994, with border
skirmishes on the Qatari-Saudi border and again when the
son and crown prince took over from his Saudi-supporting
father in 1995.% Counter coups in 1996, allegedly supported
by Saudi Arabia, sent relations into deep freeze as Qatar
sought a dramatic reorientation of its foreign and security
policies. As Qatar began to remake itself, the wider peninsula
provided slim pickings for a young country looking to carve
out a unique identity. Pan-tribal and pan-religious links
further complicated notions of a Qatari identity, leaving few
religious, cultural, economic, societal, or political features
specific to Qatar.

Consequently, the new Qatari elite has been assiduously
filling in many of these blanks for decades. Foreign policy
adventures, cultural jamborees, countless high-profile
sporting events, and a real desire to implement meaningful
education reform are all part of the tapestry crafting and
propagating a new and unique identity for Qatar.” At the
same time, the government has relied on more traditional
staples of state identity, such as burnishing the image of
a former ruler of Qatar to construct a national historical
narrative and promoting specific cultural traits to feed into
its nation-building efforts.

4 “Qatar’s Per Capita Income to Reach $113,000”, The Peninsula, 15 April 2012,
available at http://www.thepeninsulagatar.com/business-news/190791-gatars-per-
capita-income-to-reach-113000.html.

5 “Examining Qatari-Saudi Relations”, RUSI Newsbrief, Royal United Services Institute
for Defence and Security Studies (RUSI), 27 March 2013, available at http://www.rusi.
org/publications/newsbrief/ref:A4F71D67424EFg/# . UWKKToI8zEU.

6 Gwenn Okruhlik and Patrick J. Conge, “The Politics of Border Disputes on the Arabian

Peninsula”, International Journal 54, no. 230, 1999. “Qatar Says Saudis Seized Its

Border Post”, The New York Times, 2 October 1991, available at http://www.nytimes.

com/1992/10/02/world/qatar-says-saudis-seized-its-border-post.html.

David B. Roberts, “Punching above Its Weight”, Foreign Policy, 12 April 2011, available

at http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/04/12/punching_above_its_weight.

See Qatar’s Doha Film Institute as a key example of its cultural promotion, available at

http://www.dohafilminstitute.com/ filmfestival. On Qatar’s education revamping, see

Gail L. Zellman et al., Education for a New Era: Design and Implementation of K-12

Education Reform in Qatar (Santa Monica, California: RAND, 2007).

~



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

-
o

So while every country, including Qatar, has dissenters, the
majority of Qataris seem pleased that their little country,
previously known for little more than being unknown, is
today known around the wider region and world for mostly
positive reasons. The issues that have caused the most
public anger and debate in recent years have not stemmed
from foreign affairs but from domestic matters often related
to perceived Westernisation of the education system.® The
Qatari elite, therefore, has an almost entirely free hand when
it comes to foreign affairs.

Seeking security and strategic footholds

Preserving Qatar’s security is the central tenet of Emir
Hamad bin Khalifah al-Thani’s vision. In conjunction with
his long-term confidant, Qatari Prime Minister and Foreign
Minister Sheikh Hamad bin Jassem al-Thani, the emir
makes every single strategic and foreign policy decision of
any importance. Qatar is a small, intrinsically defenceless
country that is exceedingly rich in hydrocarbons, sandwiched
between two regional behemoths with which Qatar has had
historically antagonistic relations in a wider region that has
seen three wars in three decades. Until now, the destruction
of Kuwait in 1990 and 1991 — another small country at the
mercy of much more powerful neighbours — serves as a vivid
parallel for Qatar and animates many of the government’s
foreign policy objectives.

The history of Qatar is one of seeking alliances with powerful
entities to temporarily assuage basic security concerns. With
this in mind, the emir has set about diversifying Qatar’s
dependency and making Qatar significant to a gamut
of important states. Qatar plays host to the US’ Central
Command military bases and has attempted to serve as a
political interlocutor between the Taliban, Hamas, and a
range of “Islamist” groups around the region. As the world’s
largest liquefied natural gas exporter, Qatar is a major energy
supplier to and investor in key European and Asian states.

Understanding Qatar’s sizable post-Mubarak investments
in Egypt under this rubric makes sense too; Qatar has no
ideological connection to bolster, but seeks to support what
it sees as a centrally important, re-emerging power in Middle
East politics. Thus far, Qatar has lent the Egyptian Central
Bank $4.5 billion, granted the government at least $500
million, involved itself in a $3.7 billion refinery deal outside
Cairo, pledged over $500 million towards various real estate
deals, and undertaken agreements to invest up to $18 billion
in total in the coming five years.® Elsewhere, Qatar granted
Morocco a shared $5 billion aid and investment package, and
gave Tunisia a $1 billion low-interest loan, pledged to invest

8 “Ursula Lindsey, “Debate Arises at Qatar U. Over Decision to Teach Mainly in Arabic”,
The Chronicle of Higher Education, 7 February 2012, available at http://chronicle.
com/article/Debate-Arises-at-Qatar-U-Over/130695/.

9 “Qatar Doubles Aid to Egypt”, The New York Times, 8 January 2013, available at
http://www.nytimes.com/2013/01/09/world/middleeast/qatar-doubles-aid-to-egypt.
html. Regan Doherty, “Economics, Politics, Underpin Qatar Aid to North Africa”,
Reuters, 16 August 2012, available at http://in.reuters.com/article/2012/08/16/egypt-
qatar-idINL6E8JD71T20120816.

in a $2 billion refinery deal that began before the Awakening,
and took a 90 percent stake in Tunisiana, the state-owned
telecommunications operator.*°

Qatar’s heavy investments are not undertaken on a religiously
or personally inspired whim. Instead, these diverse relations
are designed to counter basic security concerns — to call
for the cavalry should another war break out and threaten
Qatar — and, through economic diversification evidenced in
investments across North Africa and particularly in Europe,
America, and Asia, are designed to assure its economic security
as well. Simultaneously, by pushing for changes in education
and branding itself as a Western-friendly, business savvy
location, Qatar is again boosting economic diversification
and facilitating its transition to a knowledge-based economy.
That Qatar is a Wahhabi country is largely irrelevant — this
has not significantly shaped the country’s foreign policy
to date. Rather, obtaining security and not pursuing some
quasi-religious mandate is the central concern for the emir;
something that is manifest in Qatar’s foreign policy.

Of course, the best-known face of Qatar’s soft power is the
satellite television network, Al Jazeera. As the central Al
Jazeera funder, the Qatari state is increasingly faulted for
promoting the Brotherhood’s interests over and above those
of ordinary people demanding political reform. Initially,
viewers greeted this coverage favourably, especially as Al
Jazeera’s English and Arabic channels out-scooped and out-
covered most other outlets. However, less than two years
later the tide has turned, and now Al Jazeera is widely seen
as a mouthpiece for the Brotherhood." Yet this is a sentiment
that has developed over time: after initially hesitating over
whether to cover the Tahrir Square protests, once Al Jazeera
understood their significance the station covered them
assiduously, just as it did with the rebellion in Libya, from the
beginning, and as it continues to do in Syria. But reports are
emerging confirming anecdotal evidence from Al Jazeera’s
Doha-based staffers that the channel is losing its audience
share because of its uncritical Brotherhood coverage.> Al
Jazeera English did manage to air at least one documentary
on the Bahrain crackdown, Shouting in the Dark, but
nothing similar was shown on Al Jazeera Arabic. Rather than
blaming Saudi’s implicit gag order, however, Al Jazeera and
Qatar’s growing critics point to the country’s acclaim for the
Brotherhood across the region, which they say, has left little
airtime for anything else.

10 Tony Arnold, “Qatar Offers Tunisia $1bn Load Assistance”, The National, 3

August 2012, available at http://www.thenational.ae/thenationalconversation/
industry-insights/economics/qatar-offers-tunisia-1bn-of-loan-assistance. “Qtel

Buys Further $360 Mil Stake in Tunisian Telco”, Reuters, 2 January 2013,

available at http://www.reuters.com/article/2013/01/02/qatar-tunisia-telecoms-
idUSL5E9C22BE20130102. Borzou Daragahi, “Qatar: Reviving a Tunisia Refinery
Plan”, Financial Times, 14 May 2012, available at http://blogs.ft.com/beyond-
brics/2012/05/14/qatar-reviving-a-tunisia-refinery-plan/#axzz2 MfktHG4v.

For critiques of Al Jazeera’s recent coverage, see Sultan al-Qassemi, “Breaking the
Arab News”, Foreign Policy, 2 August 2012, available at http://www.foreignpolicy.
com/articles/2012/08/02/breaking _the_arab_news. Alexander Kuhn, Christoph
Reuter, and Gregor Peter Schmitz, “After the Arab Spring: Al Jazeera Losing Battle for
Independence”, Spiegel Online International, 15 February 2013, available at http://
www.spiegel.de/international/world/al-jazeera-criticized-for-lack-of-independence-
after-arab-spring-a-883343.html#spRedirectedFrom=www&referrrer=.

“Printemps Arabe: La Baisse D’audience D’al Jazeera En Chiffres”, Lakome, 27
February 2013, available at http://fr.Jlakome.com/index.php/monde/449-printemps-
arabe-la-baisse-d-audience-d-al-jazeera-en-chiffres.

1

=

1

N



Managing new regional realities

Seen through this prism, Qatar’s sometimes-curious policies
are rendered more reasonable. Trying to ascribe political
or religious affinity between the Qatari leadership and the
Muslim Brotherhood, for example, will not work. The two
are not natural bedfellows and there is no natural mutual
inclination for support. Instead, their relationship is based
on a web of personal contacts established over the decades,
as Doha became host to a variety of actors, often of a Muslim
Brotherhood persuasion. Doha’s direct links include Yusuf
al-Qaradawi, the Brotherhood’s most prominent ideologue
and a resident in Doha since 1962; Ali al-Sallabi and his
brother, who played key roles in the delivery of aid and
arms to the opposition during the Libyan crisis; and Khaled
Meshal, secretary general of Hamas and a long-time visitor
and sporadic resident of Doha.

The policy of hosting a variety of exiles has a long pedigree
on the Qatari Peninsula stemming back centuries and has so
far proven to be a savvy political move. This is not to say that
Qatar’s policy of hosting exiles is purely motivated by power
dynamics, for there is little to be gained from hosting the
former wife of Saddam Hussein and some of his children and
at least one of Osama bin Laden’s sons. But the Brotherhood
represents a significant proportion of Arabs who have
recently been enfranchised. Early and considerable support
of this group is a sensible tactic to try to boost Qatar’s support
in this demographic, which is likely to have a significant say
in the Arab world for decades to come.

This pragmatism is also displayed in Qatar’s reaction to
the unrest in Bahrain and Saudi Arabia’s Eastern Province.
In these instances, Qatar follows Bismarck’s dictum that
“politics is the art of the possible.” Several offers of quiet
mediation in the Bahraini case were resoundingly rejected.
Then, upon seeing the vociferous “red line” reaction of Saudi
Arabia to the situation, Qatar had no choice but to avoid
the issue and obey the geopolitical realities to which it is
beholden.

Furthermore, in private conversations with the author,
members of the Qatari elite and citizens alike have expressed
contempt for the Egyptian Muslim Brotherhood, seeing it as
overzealous in its political approaches, and while the Qatari
role in Syria is broadly supported, some question whether
Qatar is involving itself in a potentially explosive issue
given the increasing violence and overspill of that conflict
with non-state actors and their use of asymmetric tactics.
Similarly, most Qataris do not agree with the elite’s attempts
over the years to secure relations with Israel. Though these
policies arouse some antagonism, rarely do these concerns
become overly animated. Without a disenfranchised Qatari
minority in the country agitating for change and with ample
wealth to keep the most generous welfare state in the world
going for generations to come, the chances for domestic
ructions are slim.

It remains to be seen how Qatar manages its ambitions
internationally. With still-nascent state institutions and a
tiny population, Qatar lacks the maturity and capacity to
build and communicate effective policies at home or abroad,
creating considerable distrust and suspicion at times.* In the
case of Qatari support for the Brotherhood, while it serves
to secure — temporarily at least — the backing of various
Brothers around the region, it simultaneously diminishes
support from those less than enamoured with the rise of such
Islamists. And though it has attempted to grasp a political
foothold as an international mediator or interlocutor, its
success in delivering on these ventures has been limited.

The only thing that will change Qatar’s international
approach going forward is the personalised nature of Qatar’s
politics. Without the driving force of the emir or the foreign
minister, sooner or later Qatar will enter a new, unknown
era. Thus far, there is little evidence to suggest that the
successors to these roles would be as interventionist as
Qatar has proven to be in recent decades. Equally, as the
traditional centres of power — Riyadh, Cairo, Baghdad — re-
emerge, without the leading dynamism of Qatar’s current
elite, Qatar will revert to a role more traditionally befitting
its size. Nevertheless, its bold foreign policy will ensure that
Qatar remains a disproportionately influential country well
into the future.

David B. Roberts is the Director of the Royal United Services
Institute (RUSI) in Qatar. His blog can be found at www.
thegulfblog.com.

13 A recent multi-million Euro investment in Paris’ suburbs, for example, reveals the
degree to which Qatar lacks a public diplomacy dimension to its foreign policy.
With no explanation from the government as to why it made the investment,
French politicians came up with their own reasons, all critical of Qatar. “Marine
Le Pen Dénonce Les ‘Investissements Massifs’ Du Qatar En Banlieue”, Le
Parisien, 13 January 2013, available at http://www.leparisien.fr/flash-actualite-
politique/marine-le-pen-denonce-les-investissements-massifs-du-qatar-en-
banlieue-13-01-2012-1810042.php.

n



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

-
N

Kuwait: between sectarianism
and revolution

Mona Kareem
|

For Kuwait, a country of three million whose foreign policy
is largely conditioned by the spectre of hostile relations
with Iraq, the outbreak of revolution in Tunisia seemed
too remote an event to take seriously. But it soon became
clear to the Kuwaiti government and citizens that the Arab
Awakening was contagious. Egypt provided a new spark
to Kuwait’s own nascent opposition movements, spurring
disenfranchised minorities to take up the banner of protest
to demand reforms at home, while Bahrain’s ongoing
political crisis further galvanised and polarised Kuwait’s
political scene. Once uncertain of how to manage the wave
of political discontent, Kuwait’s government has opted for
repression, an approach that is likely to hold only in the
short term.

Tunisia and Libya: too far away

Just weeks before the uprising in Tunisia, Rachid al-
Ghannouchi, the founder and leader of Tunisia’s Ennahda
movement, visited Kuwait. In a meeting with Kuwaiti
Salafist leader Hakem al-Mutairi, al-Ghannouchi spoke
of the impossibility of having a revolt in Tunisia, saying
that “the liberation of Palestine was more probable than a
revolution in Tunisia.” He must have been as surprised as
anyone when popular protests toppled Zine el-Abidine Ben
Ali, prompting, for the first time ever, Tunisia-dominated
news coverage in the Kuwaiti press. Kuwaiti authorities and
citizens alike welcomed Ben Ali’s demise, less for a belief in
democratic change and more for his government’s position
on the Second Gulf War in which Kuwait was alone among
Arab states in its support of the 2003 US-led invasion of
Iraq.?

Kuwait’s view of the revolution in Libya was similar. Gaddafi
was not a popular figure in Kuwait, also due to his opposition
to the Second Gulf War, and therefore, no Kuwaiti protested
his fate. However, there was a distinct difference in the
government’s response. In April 2011, Libya’s National
Transitional Council announced that Kuwait would aid the
rebels with $181 million to fight Gaddafi, though Kuwait’s
own government was reluctant to acknowledge openly the
support it was giving to the new interim government.? From

1 Hakem Al-Mutairi, “The Roots of Revolution in Tunisia”, 5 November 2011, available
at http://www.dr-hakem.com/Portals/Content/?info=TnpZMUpsTjFZbEJoWjJVbU1
RPTordQ==.jsp#_ftnref1.

2 “Kuwait Says it Respects Tunisian People’s Choice”, Arab Times, 16 January 2011,
available at http://www.arabtimesonline.com/NewsDetails/tabid/96/smid/414/
ArticleID/164412/reftab/36/Default.aspx.

3 Dahlia Kholaif and Donna Abu-Nasr, “Kuwait Is Giving $181 Million to Fight
Muammar Qaddafi, Libyan Rebels Say”, Bloomberg, 25 April 2011, available at http://
www.bloomberg.com/news/2011-04-24/libya-s-rebels-pledged-181-million-from-
kuwait-syria-rounds-up-hundreds.html.

the opposition’s side, Libya was held up as a cautionary
tale. Kuwaiti opposition MP Musalam al-Barrak made this
controversial statement: “The ruler who fights his people
will end up like Gaddafi.” The statement was taken as a
threat to Kuwait’s own leaders.

Egypt: the first spark

During the 18 days of Egypt’s uprising in early 2011, the
Kuwaiti government, while remaining silent on events as
they unfolded, instituted a new ban on protests against
Mubarak that clearly targeted Egyptian nationals living in
Kuwait in an effort to preserve the good relationship the
two governments had maintained up until that time. For
example, in April 2010, the Kuwaiti government deported
17 Egyptians for demonstrating in support of Mohammed
el-Baradei.5 A further 19 Egyptians were deported, even after
Mubarak’s ouster, in November 2012 for fundraising for el-
Baradei’s al-Dustour party and the youth movement in Egypt,
reflecting also an effort to pre-empt any possible discontent
within Kuwait’s own borders.® The Kuwaiti government had
good reason to be nervous about the outcome of Egypt’s
unrest and how it would affect Kuwait’s own population;
according to official figures, Egyptians comprise the largest
Arab community in Kuwait, numbering 453,000 people.” The
ruling family in Kuwait was unhappy with Mubarak’s ouster,
but managed to remain diplomatic. Some media outlets in
Kuwait, meanwhile, mourned Mubarak’s departure, calling
him a hero for his decision to send Egyptian troops to fight
in the Gulf War.? A few days after Mubarak forcibly resigned,
the government accepted the changed reality and pledged
formal support to the new Egypt.

The success of the Egyptian revolution breathed new life
into Kuwait’s own opposition groups. While Kuwaitis had
protested against government policy before — for example, in
2006, a group of young liberal bloggers started a successful
protest campaign to demand a change in electoral districting
— there was not, until 2010, a popular movement that was
capable of mobilising the public for more substantial change.
The Fifth Fence, founded in late 2009 by a small group of
young Kuwaitis, marked a first attempt to mobilise their
compatriots towards political action focused on government
accountability. Nominating a professor of law, Obaid al-
Wasmi, to lead them, their first activity was a demonstration
against former Prime Minister Sheikh Nasser al-Mohammed
al-Sabah for corruption. At the time, al-Wasmi, later elected
to parliament in February 2012, was in jail after having been

4 Adel Khayyat, “He Who Fights His People Will Face Gaddafi’s Destiny”,

Kuwait News, 5 September 2012, available at http://www.kuwaitnews.com/
parliament/24524-2012-09-05-20-29-59.

5 “Kuwait ‘deports supporters of Mohamed ElBaradei””, BBC News, 11 April 2010,
available at http://news.bbe.co.uk/2/hi/middle_east/8614519.stm.

6 “Egyptians Deported from Kuwait for ‘Political Activism’”, Ahram Online, 19
November 2012, available at http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/58594/
Egypt/Politics-/Egyptians-deported-from-Kuwait-for-political-activ.aspx.

7 Hamad al-Jasser. “2/3 Kuwait Population Foreign, Half from Indian Subcontinent”,
Al-Monitor, 2 April 2012, available at http://www.al-monitor.com/pulse/
business/2012/04/two-thirds-of-the-kuwaiti-popula.html.

8 Ashraf Omran, “We Do Not Defend Mubarak, but We Refuse Seeing Him Humiliated”,
Al-Ahram, 16 May 2011, available at http://gate.ahram.org.eg/News/71228.aspx



beaten by riot police for taking part in an “illegal gathering”
in December 2010 to protest ongoing violations of the
constitution.

In March 2011, following the ouster of Mubarak in Egypt, the
Kuwaiti opposition and various youth groups organised a
protest against al-Mohammed al-Sabah, who had become a
popular target for Kuwaiti grievances.? Though the numbers
at the time did not exceed a thousand protesters, they were
nevertheless significant for attracting hundreds more than
previous protests. In the “Dignity Marches” that took place
throughout the country in late 2012, tens of thousands of
Kuwaitis turned out, largely to protest against Emir Sabah
al-Ahmad al-Sabah’s decision to change the electoral law
without the permission of parliament or the constitutional
court.

The Bedoon marched first

The Bedoon community, long-time inhabitants of Kuwait
who have historically been denied citizenship, was the first
in Kuwait to be inspired by the Arab Awakening.*® They
organised their first protest a week after Mubarak was forced
from the presidency, provoking significant consternation
within Kuwaiti society. The press and public responded with
racism and insults, characterising the Bedoon as traitors for
protesting and defaming the image of Kuwait. The reaction,
though, was unsurprising in a country routinely criticised
for its human rights violations against migrant workers and
minorities.

The Bedoon roughly account for 105,000 of 1.2 million
Kuwaiti citizens." In addition to being denied citizenship,
the Bedoon have no rights to public education, healthcare,
or employment.’? From the outset of protests in 2011, riot
police cracked down on the Bedoon with tear gas, beatings,
and arrests. It was not until 2012 that riot police decided
to be equally heavy-handed with other Kuwaitis. But it was
the struggle of the Bedoon that created a platform for the
activism needed to expose police violations that occurred
during protests and to mobilise and report on these events
in the media. The first political conviction of 2013 in Kuwait
was of a Bedoon activist named Abdulhakim al-Fadhli. He
was sentenced to two years in jail for organising illegal
protests and attacking a policeman.

9 Eman Goma, “Kuwaiti protests on Tuesday aim to remove PM”, Reuters, 7 March
2011, available at http://www.reuters.com/article/2011/03/07/oukwd-uk-kuwait-
protests-idAFTRE7262LS20110307.

10 The title Bedoon is derived from bedoon jinsiyya, meaning “without nationality”. The
Bedoon are Kuwaiti residents who, for various reasons, did not register as citizens
when the country first began enforcing nationality and citizenship laws in the mid-
20th century. Citizenship laws have become progressively more restrictive in the last
50 years, excluding the Bedoon from the rights and privileges accorded to nationals.

11 “Prisoners of the Past: Kuwaiti Bidun and the Burden of Statelessness”, Human
Rights Watch, 13 June 2011, available at http://www.hrw.org/reports/2011/06/13/
prisoners-past-0 (hereafter, “Prisoners of the Past: Kuwaiti Bidun and the Burden of
Statelessness”).

12 “Prisoners of the Past: Kuwaiti Bidun and the Burden of Statelessness”.

13 “Two Bedoon Activists sentenced to two years in jail and ‘deportation™, Bedoon
Rights, 12 December 2012, available at http://www.bedoonrights.org/2012/12/12/
two-bedoon-activists-sentenced-to-2-years-in-jail-and-deportation/.

In the months following the start of the Egyptian uprising,
opposition leader Musalam al-Barrak used Tahrir as his
reference to call for protests in Kuwait. Al-Barrak, who is
now awaiting trial on charges of defaming the emir, was the
first politician to speak openly in support of the Egyptian
revolution. He not only voiced support for it but also
adopted similar rhetoric, calling for a revolution for dignity
and accountability. Prime Minister al-Mohammed al-Sabah,
accused of paying off several newspapers and TV channels
to undermine the parliamentary opposition, was the target
yet again, and al-Barrak called upon Kuwaitis to have the
courage to face him. It was during this time, in the spirit
of Tahrir, that the opposition renamed the square in front
of parliament, where they had been staging their protests,
Sahat al-Erada (The Square of Popular Will).

From Tahrir to Lulu to Erada

While the Egyptian revolution re-energised the opposition
with new tactics and inspiration, Bahrain’s uprising rocked
Kuwaiti politics to their core. On the one hand, opposition
Islamist and conservative members of parliament have
voiced no support for Bahrain’s protests that erupted in
Dawwar al-Lulu (Pear] Roundabout) and refuse to recognise
the legitimacy of Bahraini grievances against the ruling al-
Khalifa family. On the other hand, the Bahraini uprising
has stirred heated debates among ordinary Kuwaitis, whose
opinions are largely divided along sectarian lines. Media
outlets, such as Al-Watan TV (privately owned by a member
of the royal family), have fulminated against the Bahraini
uprising and hosted Kuwaitis of both sects to condemn it.
Jimaan al-Harbish, a parliamentarian from one of Kuwait’s
largest tribes and the front man of the Kuwaiti Muslim
Brotherhood, for example, denounced Bahraini Shias for
being “traitors” and openly supported the intervention of
Gulf Cooperation Council (GCC) troops in Bahrain.*#

When the GCC’s Peninsula Shield troops invaded Bahrain,
Kuwait was expected to send a contingent but suddenly
backed off. Officially, not many details were given about
the involvement of each country. However, it was widely
understood that the emir changed his mind after an urgent
meeting with Kuwaiti Shia leaders who advised him that
the move would damage the ruling family’s otherwise good
relationship with the country’s Shiite minority (with the
exception of the Iran-Iraq War, when state security targeted
Shias, who responded with armed resistance).

14 “MP Jimaan Al-Harbash comments on the events in the Kingdom of Bahrain”,
Al Arabiya TV, 16 March 2011, available at http://www.youtube.com/
watch?v=DIoPVXAwMao.

13



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

-t
s

Sectarian polarisation

The year 2008 marked a major shift in Kuwait’s sectarian-
political landscape, setting the scene for today’s standoff
between those Shias loyal to the Kuwaiti government and the
Sunnite opposition. In February, Adnan Abdul-Samad and
Ahmed Lari, two Shiite MPs affiliated with the Popular Bloc,
the leading opposition bloc in parliament, attended a funeral
for Hezbollah militant Emad Mughaniya, whom Kuwaitis
blamed for the hijacking of a Kuwaiti plane and the killing
of two of its passengers in 1988. As a result, the Popular Bloc
promptly expelled the two men from its ranks, questioning
their loyalty to their country.’s This incident signalled
increasing tension between the country’s Sunnite and Shiite
populations, the latter of whom constitute 30 percent of
the country’s 1.2 million citizens. Feeling threatened, Shiite
leaders have largely turned to the government for support in
exchange for political loyalty.

Fast forward to 2011, when Bahrain’s uprising got under way
and observers would notice a further deepening of sectarian
schisms in Kuwait because of it. From the opposition’s
perspective, the ruling family and the prime minister’s
alliance with the Shias is by default an alliance with Iran.
While this is one of the primary lenses through which the
opposition sees Bahraini discontent, Popular Bloc leaders
have avoided making overt statements to this effect. Though
they did not dare challenge the emir directly, Salafist MPs
put forward a request in March 2011 for Prime Minister
al-Mohammed al-Sabah to explain his decision not to send
troops to Bahrain. Al-Mohammed al-Sabah responded that
it is the emir who sets the country’s foreign policy, implying
that a criticism of the policy was a criticism of the emir.*® But
this did not necessarily silence dissent. In the course of 2011,
tribes, Islamists, and mainstream Sunnis aligned themselves
against both the Bahraini uprising and al-Mohammed al-
Sabah. In contrast, many Shias stood behind the emir and
his prime minister, seeing no contradiction in supporting the
Bahraini uprising while opposing political reform at home.

Like Bahrain, Kuwaiti Sunnis and Shias are divided along
sectarian lines in their support for Syrians. Kuwait’s Sunnite
Islamists, for example, demanded that their country
support the Syrian rebels unconditionally, while Shiite MPs
drew attention to the Syrian government’s proposals for
reform. After a protest in August 2011, Kuwait announced
that it would not, like other Arab countries, expel Syria’s
ambassador.”” But following the Popular Bloc’s victory in
the January 2012 parliamentary elections, MPs adopted a
non-binding resolution calling on the government to arm
the Syrian opposition and to sever diplomatic ties with

15 “Kuwait MPs expelled for mourning Mughniyah”, Al Arabiya News, 20 February
2008, available at http://www.alarabiya.net/articles/2008/02/20/45901.html.

16 “Kuwait MP files to grill top diplomat over Bahrain”, Al Arabiya News, 30 March
2011, available at http://english.alarabiya.net/articles/2011/03/30/143561.html.

17 “Kuwait has no plan to expel Syrian ambassador”, Al Arabiya News, 7 August 2011,
available at http://english.alarabiya.net/articles/2011/08/07/161239.html.

Damascus.’® Currently, as Kuwaitis struggle to navigate
their own political crisis, the government has consented
to a collective GCC decision to cut diplomatic ties but has
otherwise maintained a cautious distance from the civil
war in Syria, focusing its efforts instead on humanitarian
support. This has not stopped private Sunnite donors in
playing an important role in funding opposition actors.

The emir turns back

In an effort to appease the opposition, the emir accepted the
resignation of al-Mohammed al-Sabah and replaced him
with the outgoing prime minister’s cousin, Defence Minister
Jaber al-Mubarak, in November 2011. Yet tensions only grew.
The opposition took the prime minister’s resignation as a
clear victory, and they cemented their gain less than three
months later when they won the majority of seats in the
February 2012 parliamentary elections. But in June 2012, the
constitutional court declared the four-month-old parliament
illegal, stating that the emir’s decision to dissolve parliament
in November 2011 was unconstitutional, consequently
rendering the February 2012 elections void, and ordered the
reinstatement of the 2009 parliament.2°

As part of this new approach, following the dissolution
of parliament, the emir pledged $250 million in aid to
Bahrain, which was viewed as an attempt to reconcile with
the ruling al-Khalifa family and its Saudi guard.** More
importantly, however, Kuwaitis interpreted this move and
a worsening security crackdown on the opposition to mean
that their government had been granted a free hand by the
US, its foremost international supporter, to repress domestic
dissent. Once keen for Kuwait to maintain its image as
the most democratic state in the Gulf, the US has been
reticent in criticising the new wave of repressive measures,
leading many to conclude that it has opted for stability over
democratic change.

In the second half of 2012, new protests came to life, co-
ordinated by an anonymous Twitter account called Karamat
Watan (Dignity of the Homeland). The marches were a
response to the emir’s decision to change the voting law in
an attempt to make the elections easier to manipulate. These
dignity marches ended up being the biggest in the country’s
history and were met with widespread repression, which
reached its peak in the last three months of 2012. However,
the government’s strong-arm policy backfired, prompting

18 “Kuwait MPs press for arming Syrian opposition”, Ahram Online, 1 March 2012,
available at http://english.ahram.org.eg/NewsContent/2/8/35764/World/Region/
Kuwait-MPs-press-for-arming-Syrian-opposition.aspx.

19 “UN hails Kuwait’s efforts to assist Syrian refugees”, Kuwait Times, 15 February
2013, available at http://news.kuwaittimes.net/2013/02/15/un-hails-kuwaits-efforts-
to-assist-syrian-refugees/. Some reports have claimed that the Kuwaiti government
has helped to arm the Syrian opposition, but the government has denied this. See
“Kuwait: We Did Not Arm the Syrian Opposition”, Al Rai, 25 February 2013, available
at http://www.alraimedia.com/Article.aspx?id=416869.

20 “Kuwait protest at court ruling dissolving parliament”, BBC News, 27 June 2012,
available at http://www.bbe.co.uk/news/world-middle-east-18606540.

21 Mohammad al-Enzi, “Kuwait, Bahrain sign USD 250 million grant agreement”,
Kuwait News Agency, 3 September 2012, available at http://www.kuna.net.kw/
ArticleDetails.aspx?id=2260457&language=en.



MPs to attack the emir personally. Al-Barrak’s challenge
to the emir, “we will not allow you”, for example, became
a chant in many protests.?* In a bid to mobilise even larger
numbers against the emir, the opposition went so far as to
claim that Peninsula Shield troops were planning to invade
Kuwait to protect the government, though there was no real
indication of an impending military intervention. Despite
the chaos, the emir called for elections in December 2012,
which the opposition decided to boycott. Voter turnout
was significantly lower, and the Shias won 17 of 50 seats to
become the largest bloc in parliament for the first time.>

Public criticism of the emir has resulted in the arrest and
trial of dozens of activists, politicians, and Twitter users for
defaming the emir. While an amended election law and a
compliant parliament appear to have strengthened the
emir’s hand against the opposition, they have also ensured
further confrontation.?* Though Kuwait has not witnessed
dramatic changes to its political system in the aftermath of
the Arab Awakening, there is an unmistakable new social
mobilisation. Thus far, Kuwait’s government is not moving
towards reforms, but seeking limited compromise to prevent
an escalation of instability and violence.

Mona Kareem is a columnist on Gulf affairs and a poet
with two published collections. She is a_founder of Bedoon
Rights, www.bedoonrights.org, a network of researchers
documenting conditions of statelessness in Kuwait. She is
now completing her PhD at Binghamton University.

22 “Violence erupts after Barrak sent to prison”, Kuwait Times, 1 November 2012,
available at http://news.kuwaittimes.net/2012/11/01/violence-erupts-after-barrak-
sent-to-prison-moi-blames-instigators-mislem-freed-on-bail-writer-warns-saudis-
uae/.

23 Ian Black, “Kuwait election turnout shrinks after opposition boycott”, The Guardian,
2 December 2012, available at http://www.guardian.co.uk/world/2012/dec/02/
kuwait-election-turnout-opposition-boycott.

24 Mona Kareem, “New Parliament Marks A Setback for Kuwait”, Al-Monitor, 14
December 2012, available at http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2012/al-
monitor/kuwaitparliamentsetback.html.

15



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

-
(-3

Bahrain: a special case?

Justin Gengler
e

Since December 2010, those in Bahrain who seek to discredit
the country’s ongoing struggle for reform have repeated the
mantra that “Bahrain is different” — in other words, that it
must not be likened to the upheaval elsewhere in the region.
While influential satellite news networks, such as Al Jazeera
and Al Arabiya, report on the “revolutions” in Tunisia,
Egypt, Libya, Yemen, and Syria, they speak merely — and
far less frequently, if at all — of “events in Bahrain” or of
Bahrain’s “crisis”, a generic problem that might denote a
political scandal or a natural disaster. As most other Gulf
publics struggle with how to interpret and react to the Arab
revolts as largely outside observers, Bahrainis continue to be
divided, and influenced by divisions abroad, over whether
theirs rightly counts among them.

In late November 2012, this author was invited to speak at
what was, according to Bahrain’s largest state-sponsored
newspaper, Akhbar al-Khaleej, “a suspicious meeting
in Doha.” This shady gathering was, in fact, a public
symposium on the country’s ongoing political crisis
organised by the Brookings Doha Center, the Qatar-based
affiliate of the well-known American think-tank. At what
was the first open discussion of the Bahrain uprising to take
place in neighbouring Qatar since its onset in February 2011,
the panel ultimately convened without the participation of
Bahraini officials or citizens, who had been duly dissuaded
from attending by the government’s pre-emptive media
campaign.

As it happened, however, the prominent Saudi journalist
selected in place of the missing Bahraini panelists, Jamal
Khashoggi, aptly summarised the government’s view of the
unrest, and indeed, that of leaders and many ordinary people
across the Arab Gulf region. He advised, “Someone needs to
convince the Bahraini opposition that they are not part of
the Arab Spring [...] They believe that if the Egyptians can
have a total victory, why can’t we? If the Libyans can have
a total victory, why can’t we? [...] But Bahrain is different:
[...] the society is divided between Sunnis and Shias.” That
is to say, Bahrain cannot be part of the genuinely populist
and democratising Arab Awakening, because its opposition
is not a national movement representing the general will, but
a sectarian movement serving a sectarian agenda.

1 Anwar ‘Abd al-Rahman, “Jil » 2 < \sse5” (“A Suspicious Meeting in Doha”), Akhbar
al-Khaleej, 1 October 2012, available at http://www.akhbar-alkhaleej.com/12610/
article/52849.html.

2 “The Political Situation in Bahrain One Year After the Independent Commission
of Inquiry”, Brookings Doha Center, 28 November 2012, available at http://www.
brookings.edu/events/2012/11/28-political-bahrain-commission.

Sectarianism as political strategy

To the casual observer, the popular uprising that started in
Bahrain on 14 February 2011 might seem to represent the
nightmare scenario for the rulers of this tiny Persian Gulf
kingdom. For more than two centuries since their 1783
conquest of the island, the ruling al-Khalifa tribe has relied
upon economic patronage, political manoeuvring, and
military domination to secure its continued minority rule in
the face of a larger and ethno-religiously distinct indigenous
population. Now, it appeared, the al-Khalifa family and their
Sunnite tribal allies would have their comeuppance, as the
country’s Shia-led opposition threatened, like in Tunisia and
Egypt, to “bring down the regime”.

However, the spontaneous mobilisation of Shiite citizens
demanding fundamental social and political change,
including a “modern constitutional monarchy” (pledged
but quickly abandoned by King Hamad bin Isa following his
1999 succession), was precisely the contingency for which
Bahrain’s leaders had long prepared.? Even as King Hamad
spoke the language of conciliation and reform throughout
the 2000s, the state undertook and expanded a series
of preventative measures meant to ensure its survival in
the event that the king’s reform initiative failed to deliver
political stability. Bahrain’s voting districts were redrawn to
dilute Shiite representation in the newly re-established but
toothless parliament. Shiite citizens were disproportionately
excluded from sovereign ministries and remain entirely
disqualified from police and military service. A programme
of selective naturalisation continues to reshape Bahrain’s
demographic balance, with tens of thousands of Arab and
non-Arab Sunnis having been granted citizenship over the
past decade.* Today comprising around 60 percent of a
citizen population of only 600,000, Shias will likely become
a minority if present rates of immigration continue.’

Finally, and most destructively of all, the state has actively
cultivated anti-Shiite sentiment among ordinary Sunnite
citizens using precisely the type of sectarian narrative
propagated in the wake of the 14 February uprising.
Reinforced by the experience of post-2003 Iraq, this
depiction of emboldened foreign-backed Shias aims to
deter the ruling family’s traditional Sunnite support base
from articulating or acting upon their own considerable
political grievances for fear of unwittingly enabling the
Shiite-led opposition and its presumed backers in Iran. By

3 Abdulhadi Khalaf, “The Outcome of a Ten-Year Process of Political Reform in
Bahrain”, Arab Reform Brief No. 24, 29 December 2008, available at http://www.
arab-reform.net/sites/default/files/ARB.23_ Abdulhadi_Khalaf ENG.pdf.

4 Mazen Mahdi, “Leading Bahrainis call for halt to naturalisation”, The National, 11
May 2009, available at http://www.thenational.ae/news/world/middle-east/leading-
bahrainis-call-for-halt-to-naturalisation.

5 Justin Gengler, Ethnic Conflict and Political Mobilization in Bahrain and the Arab
Gulf (PhD dissertation, University of Michigan, 2011). This range represents the
95 percent confidence internal for a mean estimate of 57.6 percent, obtained by a
nationally-representative survey of 435 Bahraini households undertaken by the author
in 2009. For a recent empirical examination of the question of political naturalisation
in Bahrain, see Sarah Chayes and Matar Matar, “Bahrain’s Shifting Sands”, Carnegie
Endowment for International Peace, 13 February 2013, available at http://www.
carnegieendowment.org/ 2013/02/13/bahrain-s-shifting-sands/fg62.



equating political dissent with sectarianism, terrorism, and
national betrayal, Bahrain’s rulers have so far averted the
emergence of a political opponent far more dangerous than
disaffected Shias: a cross-cutting coalition of citizens bound
by shared reform demands rather than shared communal
identity. Paradoxically for Bahrain’s leaders, this sectarian
strategy has proved too effective, begetting unforeseen and
potentially transformative consequences far beyond those of
an energised Shiite opposition. Having once been mobilised
to stem the tide of mass protests in February and March 2011,
now many of the government’s Sunnite supporters are loath
to return to the political sidelines, fearful of being relegated
again to their traditional role as a loyal opposition force.

While several Western public relations firms compete to
communicate the government’s message abroad, the state
has used its near-monopoly on print and broadcast media
to frame the debate at home.® Bahrain’s only opposition
newspaper was temporarily suspended for being accused on
state television of publishing false stories and photographs
in April 2011 during a three-month period of martial law. Its
two co-founders were arrested, with one dying in custody of
torture.” Presenters on state-run television casually describe
demonstrators as “traitors” and “terrorists” and, at the
height of the uprising and ensuing security crackdown, even
solicited the public’s help in identifying those believed to
be “guilty”. Meanwhile, hard-line dailies, such as the Royal
Court-sponsored Al Watan (The Nation), condemn not only
opposition members — Al Watan refers to Bahrain’s largest

Shiite political bloc, al-Wifaq, as the “Bahraini Hezbollah” —

but anyone, including its staunch allies, the United Kingdom
and the United States, who would dare question the state’s
security response.

For nearly a decade, since the 2002 reintroduction of
parliament, political representation of Bahrain’s Sunniite
community has fallen to three groups — two associated with
the Muslim Brotherhood and Salafis, respectively, and the
third with the tribal allies of the al-Khalifas — whose collective
agenda has consisted primarily of blocking legislation
proposed by the opposition. The post-February period has
seen these timid and largely unrepresentative groups thrust
aside, however, in favour of grassroots coalitions headed
by a new cadre of charismatic leaders. While nominally
pro-government, groups such as the populist Gathering of
National Unity and the more youth-oriented Sahwat al-Fatih
maintain a more ambivalent relationship with the state.®
No longer content to be mere obstructionists, Bahrain’s
new Sunnite factions today demand their own seats at the
negotiating table, complicating efforts to broker a political

6 “PR Watch: keeping an eye on the Kingdom’s PR”, Bahrain Watch, 23 November 2012,
available at http://bahrainwatch.org/pr.

7 Report of the Bahrain Independent Commission of Inquiry, Bahrain Independent
Commission of Inquiry, 23 November 2011 (rev. 10 December), available at http://
www.bici.org.bh/BICIreportEN.pdf, p. 225 (hereafter, Report of the Bahrain
Independent Commission of Inquiry).

8 Justin Gengler, “Are Bahrain’s Sunnis Still Awake?”, Carnegie Endowment for
International Peace, 25 June 2012, available at http://carnegieendowment.
org/2012/06/25/are-bahrain-s-sunnis-still-awake/caoa.

settlement and, perhaps more significantly, endangering the
narrative that Bahrain’s reform movement is a one-sided,
sectarian affair.

Even if the state has largely succeeded in averting outright
co-operation between Sunnite and Shiite opposition groups,
its deliberate mobilisation of Sunnite citizens has raised
the once-unthinkable possibility of political co-ordination
between Sunnite and Shiite citizens attempting to achieve the
same goals. For this reason, the government has especially
targeted those calling for joint action to redress shared
grievances — grievances such as widespread corruption, land
exploitation, a shortage of affordable housing, unsustainable
naturalisation, and a lack of political accountability. Ebrahim
Sharif, the jailed Sunnite head of Bahrain’s largest secular
political party, Wa‘ad, was among the first opposition leaders
arrested in March 2011 after delivering a forceful speech with
this message. Wa‘ad itself was temporarily disbanded, its
headquarters raided by police and set ablaze.?

Yet, two years on, secular and Islamist Sunnite movements
continue to press for a greater role in political life, presently
taking part in government-opposition talks from which they
would, prior to the uprising, surely have been excluded.
Beyond further undermining the notion of Bahraini
exceptionalism, such a development evidences a complex
dialectic. Even as Bahrain’s Sunnis reject the legitimacy of
their uprising for its roots in the Shiite-led opposition and
would deny it a place in the Arab Awakening, like all citizens,
they wish to benefit from the unprecedented political opening
afforded by it, with an eye to renegotiating their onerous
bargain with the ruling family. For all their accusations of
sectarianism and Iranian interference, then, one wonders
whether Sunnite political actors truly would like to see the
political clock turned back.

Political solidarity or foreign interference?

The sectarian competition to define Bahrain’s own uprising
has fundamentally shaped citizens’ perceptions of and
interactions with other participants in the Arab Awakening,
both governments and populations. Most significant,
and divisive, in this regard is the subject of Saudi Arabia,
whose surprise military intervention exactly one month
into the uprising spurred Bahrain’s rulers to forcibly end
mass protests and marked the beginning of a months-long
crackdown characterised by widespread arrests, torture, and
other collective, punitive reprisals against Bahraini Shias.*°
The latter continue to view the Saudi-led operation, which
also included the participation of much smaller contingents
from other Gulf states, as no less than a foreign invasion and

9 Karen Leigh, “How the Bahrain Regime Wants to Erase its Bad Memories,”
Time Magazine, 18 March 2011, available at http://www.time.com/time/world/
article/0,8599,2060367,00.html.
10 For a comprehensive account of this period, see Report of the Bahrain Independent
Commission of Inquiry cited in note 7.

7



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

-
(]

occupation and connect it to Saudi Arabia’s suppression of its
own Shiite revolt in the oil-rich Eastern Province. For their
part, Bahrain’s Sunnis have embraced and even glorified
Saudi interference in this case as “brotherly” assistance.
The subsequent outpouring of support has manifested in a
frequent show of Saudi flags at pro-government rallies.

Yet, while perhaps sympathising privately with the similarly
embattled Shias of Saudi Arabia, Syria, and elsewhere,
opposition groups in Bahrain have not become involved
in — indeed, have actively distanced themselves from —
these external conflicts. Already accused of promoting a
transnational sectarian agenda, formal political parties
like al-Wifaq have been reluctant to give their detractors
additional ammunition. Quite apart from this sensitivity,
moreover, both the formal opposition as well as the more
localised village coalitions that comprise Bahrain’s youth-
oriented street movement are simply too focused on waging
their own respective battles to expend much energy fighting
those of others.

Sunnite groups, on the other hand, while expressing daily
outrage over sectarian-inspired “interference” in Bahraini
affairs (but not, predictably, with Saudi intervention), have
shown far less concern over the reverse case. In August 2012,
for example, a parliamentarian from the Salafist bloc, al-
Asalah, posted on Twitter photos of himself and two other
members, including the group’s former leader, breaking the
Ramadan fast with armed members of the Free Syrian Army.
The purpose of the visit, he explained on Twitter, was to
support “the falcons of al-Sham” against “the hated Safavids”

— that is to say, the hated Shias." Other Sunnite causes have
included the spring 2011 uprising of ethnic Arabs in Iran’s
Khuzestan Province and, more recently, the Sunnite protests
against the government of Nouri al-Maliki in Iraq.

Rather than appeal to or identify with co-sectarians, then,
Bahrain’s formal and informal Shiite opposition groups
have sought instead to reach out to fellow “democrats” using
personal networks and social media campaigns to draw
attention to Bahrain as a case of Western-countenanced
political repression. Local activists and human rights groups
have, inter alia, engaged with the United Nations and other
international bodies, organised legislative inquiries in the
US and the UK, and liaised with the leaders of successful
revolutionary movements in other Arab Awakening countries.

Seeing the danger in this counter-narrative, Bahrain has
worked hard to undermine it. Once targets for arrest
and deportation, foreign journalists and researchers are
now barred from the country altogether, while prominent
Bahraini activists have been refused entry into Egypt at the
presumed request of the Bahraini government.*> An award-

11 Justin Gengler, “Bahraini Salafis Fighting the Infidels Wherever They Find Them”,
Religion and Politics in Bahrain, 6 August 2012, available at http://bahrainipolitics.
blogspot.co.uk/2012/08/bahraini-salafis-fighting-infidels.html.

12 “Egypt bars entry to Bahraini dissident”, Reuters, 27 August 2012, available
at http://www.reuters.com/article/2012/08/27/us-egypt-bahrain-deport-
idUSBRE87Q0DS20120827.

winning documentary on the 14 February uprising produced
by Al Jazeera’s English language division sparked outcry
among government supporters and a minor diplomatic spat
when it aired in August 2011. Bahrain’s foreign minister
subsequently declared on Twitter, “It’s clear that in Qatar
there are those who don’t want good for Bahrain.”3

Bahrain, the exception?

In the end, however, what is “good” for Bahrain is generally
good for Qatar and the rest of the Arab Gulf states, none of
which have an interest in countering the notion that sectarian
politics — rather than genuine and widespread democratic
aspirations — underlies Bahrain’s conflict. Beyond its
narrow local purpose, this explanation also promotes a
range of broader regional aims. In the first place, sustained
accusations of Iranian sponsorship of Shias in Bahrain and
throughout the region not only delegitimises these groups
domestically, but they heighten feelings of insecurity among
other predominantly Sunnite Gulf populations, dampening
their appetite for change and marshalling popular (if perhaps
not elite) support for a Saudi-led project of greater politico-
military integration among the Gulf Cooperation Council
states.

At the same time, and even more important for Gulf
monarchs, the notion of Bahraini exceptionalism helps
obfuscate the larger trend of popular political mobilisation
evident across the region — in Kuwait, Saudi Arabia, Oman,
and the UAE — since the beginning of the Arab Awakening.
That Bahrain is merely a unique and isolated case rather
than part of a larger bottom-up push toward political reform
in the most autocratic part of the Arab world is a message
that Gulf leaders are eager to sell to citizens and Western
patrons alike.

Justin Gengler is Senior Researcher at the Social and
Economic Survey Research Institute (SESRI) of Qatar
University, and Adjunct Lecturer at Northwestern
University in Qatar. He runs the blog Bahrain Politics at
http://bahrainipolitics.blogspot.com.

13 Khalid bin Ahmad al-Khalifa, 2001. “....c 15157 10 G G55 0018 00 Jl sy 65 W s
Tweet. @khalidalkhalifa. 5 August 2001. Available at http://twitter.com/
khalidalkhalifa/status/99281312271183872.



ABOUT ECFR

The European Council on Foreign Relations (ECFR) is the

first pan-European think-tank. Launched in October 2007, its
objective is to conduct research and promote informed debate
across Europe on the development of coherent, effective and
values-based European foreign policy.

ECFR has developed a strategy with three distinctive elements
that define its activities:

*A pan-European Council. ECFR has brought together a
distinguished Council of over two hundred Members —
politicians, decision makers, thinkers and business people
from the EU’s member states and candidate countries — which
meets once a year as a full body. Through geographical and
thematic task forces, members provide ECFR staff with advice
and feedback on policy ideas and help with ECFR’s activities
within their own countries. The Council is chaired by Martti
Ahtisaari, Joschka Fischer and Mabel van Oranie.

¢ A physical presence in the main EU member states.
ECFR, uniquely among European think-tanks, has offices
in Berlin, London, Madrid, Paris, Rome, Sofia and Warsaw.
In the future ECFR plans to open an office in Brussels. Our
offices are platforms for research, debate, advocacy and
communications.

* A distinctive research and policy development process.
ECFR has brought together a team of distinguished
researchers and practitioners from all over Europe to advance
its objectives through innovative projects with a pan-European
focus. ECFR’s activities include primary research, publication of
policy reports, private meetings and public debates, “friends
of ECFR’ gatherings in EU capitals and outreach to strategic
media outlets.

ECFR is a registered charity funded by the Open Society
Foundations and other generous foundations, individuals and
corporate entities. These donors allow us to publish our ideas
and advocate for a values-based EU foreign policy. ECFR works
in partnership with other think tanks and organisations but
does not make grants to individuals or institutions.

19



GULF ANALYSIS

www.ecfr.eu

April 2013

ECFR

[
o

The European Council on Foreign
Relations does not take collective
positions. This paper, like all
publications of the European Council on
Foreign Relations, represents only the
views of its authors.

Copyright of this publication is held

by the European Council on Foreign
Relations. You may not copy, reproduce,
republish or circulate in any way the
content from this publication except for
your own personal and non-commercial
use. Any other use requires the prior
written permission of the European
Council on Foreign Relations

© ECFR April 2013.

Published by the European Council
on Foreign Relations (ECFR),

35 Old Queen Street, London,
SW1H 9JA, United Kingdom

london@ecfr.eu

Design by David Carroll & Co davidcarrollandco.com



