Please use this identifier to cite or link to this item: http://dx.doi.org/10.25673/115398
Title: Zum Umgang mit Cannabis in digitalen Öffentlichkeiten : rekonstruktive Bildungsforschung als Ressource der Suchtprävention : eine Grundlagenstudie am Beispiel YouTube
Author(s): Däumichen, Marvin Drashi TenzinLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Referee(s): Barsch, GundulaLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Böllinger, LorenzLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Kramer, Rolf-TorstenLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Granting Institution: Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Issue Date: 2023
Extent: 1 Online-Ressource (367, 125 Seiten)
Type: HochschulschriftLook up in the Integrated Authority File of the German National Library
Type: PhDThesis
Exam Date: 2023-12-13
Language: German
URN: urn:nbn:de:gbv:3:4-1981185920-1173520
Abstract: Das digitale Zeitalter beschleunigt die Entwicklung gesellschaftlicher Prozesse und bringt neue Herausforderungen im öffentlichen Diskurs hervor, insbesondere bei gesundheitspolitischen Themen wie Cannabis. Diese Dissertation untersucht digitale Diskurse über Cannabis vor dem Hintergrund der bevorstehenden Legalisierung in Deutschland. Sie adressiert die Forschungslücke bezüglich digitaler Medienpraxis im Umgang mit Cannabis durch qualitative Grundlagenforschung. YouTube als Plattform für informelle Bildungsprozesse steht dabei im Fokus. Die interdisziplinäre Studie im Schnittbereich Medien-, Bildungs- und Präventionsforschung nutzt eine methodische Kombination aus Dokumentarischer Methode und Grounded Theory, um Bildungspotenziale und Herausforderungen im öffentlichen Diskurs anhand einer Typologie von Cannabis-Orientierungen aufzuzeigen. Die Ergebnisse bieten zudem konkrete Empfehlungen für eine zeitgemäße und emanzipatorische Suchtprävention unter Einbeziehung digitaler Medien.
The digital age accelerates the development of societal processes and poses new challenges in public discourse, especially concerning health policy issues like cannabis. This dissertation examines digital discourses on cannabis against the backdrop of its impending legalization in Germany. It addresses the research gap regarding digital media practices in cannabis discourse through qualitative foundational research. YouTube, as a platform for informal educational processes, is a focal point and prototype. The interdisciplinary study, at the intersection of media, educational, and prevention research, employs a methodical combination of the Documentary Method and Grounded Theory to highlight educational potentials and challenges in public discourse and develops a typology of cannabis orientations. Furthermore, the results offer concrete recommendations for a timely and emancipatory substance abuse prevention involving digital media.
URI: https://opendata.uni-halle.de//handle/1981185920/117352
http://dx.doi.org/10.25673/115398
Open Access: Open access publication
License: (CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0(CC BY 4.0) Creative Commons Attribution 4.0
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